Opel Tigra TwinTop: coupé-cabriolet
Hij houdt het midden tussen comfortabel en sportief, zowel in z´n uitstraling als z´n rijgedrag. De Tigra TwinTop moet een jonge doelgroep aanspreken, maar heeft zo z´n schoonheidsfoutjes.
De Duitse fabrikant blaast de naam Tigra nieuw leven in nadat deze roemloos ten onder is gegaan. Ditmaal komt Opel niet met een gesloten coupé maar met een heuse coupé-cabriolet. De toevoeging TwinTop heeft betrekking op de dakconstructie, die bestaat uit twee (twin) dakpanelen die opklappen in de kofferruimte. Opel gaat met de Tigra TwinTop de strijd aan met het succesnummer Peugeot 206 CC.
Corsa basis
Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
De Tigra TwinTop is gebaseerd op de Corsa. Van de buitenkant is dat niet te zien, maar het interieur is voor een groot deel overgenomen uit de Corsa. Bovendien is het onderstel van de compacte hatchback gebruikt en deelt de Tigra TwinTop zijn motoren en versnellingsbakken met zijn familielid.
Sportief ontwerp
Het ontwerp van de compacte CC wordt gekenmerkt door de nieuwe, scherpe lijnvoering van Opel. Een voorbumper met centrale luchtinlaat, mistlampen en een mooie alu-look grille geven de voorkant een sportieve aanblik. Tegelijk komt het woord ‘schattig’ elke keer weer naar voren bij het zien van de Tigra. Dat de auto in de smaak valt bij veel vrouwen is ons duidelijk geworden tijdens de testperiode. Heel anders is de achterkant die met een wat dikkere uitstraling niet door iedereen mooi wordt gevonden, maar wel vooral stoer aandoet.
Rammeltje en kraakjes
Binnenin de Tigra zien we een dashboard dat we ook kennen uit de Corsa. Dat ziet er vrolijk uit en de ergonomie is prima. De aluminium lijsten op het dashboard en de middenconsole, de aluminium pedalen en andere accenten zorgen eveneens voor een sportieve sfeer. Ons testmodel was voorzien van leren bekleding wat het interieur af maakt. De afwerking valt ons enigszins tegen van Opel. De vrij grote naden tussen de diverse delen, de gammele middenconsole en de klemmen waarmee het dak moet worden vergrendeld doen wat goedkoop en slecht afgewerkt aan. Ook merkten wij veel gekraak en gerammel op (met name met gesloten dak). Een woordvoerder van Opel Nederland verklaart dat ons testmodel een voorserie-model was en daardoor de nodige problemen had. Daar zijn nu modificaties voor doorgevoerd.
TwinTop!
Het dak van de Tigra TwinTop is ontwikkeld door Heuliez, de Franse carrosseriebouwer die ook de dakconstructie voor concurrent Peugeot ontwikkelde. Voordat het dak geopend kan worden moeten er een paar stappen worden doorgenomen. Zo moet de auto op de handrem staan, in de vrije versnelling worden gezet en moeten de klemmen aan de A-stijl worden losgemaakt. Daarna kan het dak met een druk op de knop worden opgeklapt in de kofferbak van de Tigra. Voor het sluiten van het dak geld dezelfde handeling. Wanneer het dak eenmaal open is heeft de wind vrij spel en is het puur genieten. Wel is er relatief veel windgeruis hoorbaar wat ook met de ramen gesloten nog steeds goed hoorbaar is. Boven de 100 km/h moet je je stem behoorlijk verheffen en op de snelweg moet je – met name met de ramen open – behoorlijk hard tegen elkaar praten om je verstaanbaar te maken. Doordat je relatief veel wind in het interieur hebt zorgt dat voor veel verkoeling op zomerse dagen. Met de ramen naar boven en het windscherm gemonteerd neemt de wind flink af. Airco was op ons testmodel niet gemonteerd en is een misser van Opel. Niet alleen op hele warme dagen maar ook op dagen met slecht weer heb je die hard nodig. Met de kap gesloten zit je in een kleine ruimte waar het heel snel warm wordt.
Zitruimte voldoende
Ondanks dat de Tigra TwinTop een compacte cabriolet is heb je als bestuurder en passagier voldoende ruimte. Met 1,95 m heb je – met gesloten dak – nog voldoende hoofdruimte over om comfortabel te zitten. Stoel en stuurwiel zijn prima te verstellen en alle knoppen zitten binnen handbereik. Opbergruimte is er in de vorm van portiervakken, een vakje onder de middenconsole en een ruim dashboardkastje. Achter de stoelen is een ruim vak (70 liter inhoud) te vinden, waar plaats is voor spulletjes als een jas, tas en wat andere kleine dingen. Met geopende kap is de kofferruimte bijna te verwaarlozen. Een boodschappenkrat past er maar net in maar dan houd het ook op. Wanneer het dak gesloten is (coupé-toestand) kan er 440 liter bagage worden opgeborgen en dat is voldoende om boodschappen te doen of zelfs op vakantie te gaan. Heel vervelend is het sluiten van de achterklep. Openen gaat met een simpele druk op de knop maar wanneer je de klep wilt sluiten moet je de knop ingedrukt houden. De relatief jonge doelgroep waar Opel met de Tigra TwinTop op mikt wil dit niet. Je moet namelijk behoorlijk lang wachten voordat de klep gesloten is. Tijdens de testperiode viel dit op als grootste misser. Opel laat weten dat het te maken heeft met veiligheid, zodra er gevaar dreigt (handen ertussen bijvoorbeeld) laat je de knop los en stopt de klep. Wat ons betreft had de klep dan gewoon handbediend mogen zijn.
Rijgedrag
Het rijgedrag van de Tigra TwinTop is niet verrassend. Het is geen bijzonder comfortabele of bijzonder sportieve auto. Het rijgedrag is redelijk neutraal maar het onderstel is wel vrij stevig. Op slechte klinkerwegen voel je duidelijk dat je met een harder onderstel te maken hebt. Dat heeft weer als voordeel dat je toch ook in de bochten best lekker kunt sturen. De besturing van de Tigra is redelijk direct en hij laat zich prima loodsen. Al met al is het compacte CC’tje van Opel een lekkere toerauto waarmee je zowel comfortabel als een beetje sportief kunt rijden. De prestaties werden in onze testauto geleverd door een 125 pk sterke 1.8 liter Ecotec motor. Deze motor, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, zorgt voor een vlotte acceleratie van 0-100 km/h in 9,4 seconden. Als instapmodel levert Opel de 1.4 (90) welke een acceleratie van 0-100 km/h in 12,4 seconden moet kunnen halen. In België levert Opel de Tigra ook nog met een dieselmotor. Het betreft een 70 pk sterke 1.3 CDTi motor waarmee 15 seconden moet worden uitgetrokken voor de acceleratie naar 100 km/h.
Uitrusting
De Tigra TwinTop is leverbaar in drie uitvoeringen, te noemen Enjoy, Sport en Cosmo. In de Enjoy-uitvoering beschik je over zaken als sportstoelen, centrale deurvergrendeling op afstand, elektrohydraulisch bedienbare kap, cruise control, radio/CD-speler met MP3, elektrische ramen en spiegels. Wij reden met de Sport die ook nog eens beschikt over een leren stuurwiel, aluminium pedalen, sierlijsten, lichtmetalen wielen (16 inch) en mistlampen. De Cosmo is de meest luxe uitvoering en is nog eens voorzien van halflederen bekleding, chromen accenten in het interieur, afsluitbaar dashboardkastje en andere wielen.
Conclusie
De Tigra TwinTop is voor Opel de perfecte manier om haar imago een beetje te ‘verjongen’. De Tigra ziet er sportief en schattig uit wat vooral een jonge doelgroep aan zal spreken. Het rijgedrag is redelijk neutraal en het is vooral een auto om mee te toeren. Lekker het dak open gooien en genieten van de zon. Airco is een meerprijs op alle uitvoeringen en een groot gemis. Het is met de kap dicht heel snel warm. Aan bagagruimte is met gesloten kap geen gebrek, wanneer het dak open is kan er net een boodschappenkrat in. Erg handig is het grote vak (70 liter) achter de stoelen. Het rammelen en kraken van de kap en de afwerking van het dashboard zijn een groot minpunt. Ook de bediening van de achterklep is niet handig, zeker niet voor de jonge doelgroep die is gefocust op snel en handig. Ook het windgeruis is nadrukkelijk aanwezig. Wat uitstraling betreft is de Tigra TwinTop echt een toppertje. Hij ziet er sportief en tegelijk vrolijk uit. Het is een allemansvriend die de mogelijkheid biedt om volop te genieten van de mooie zomerdagen!
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.